Snowscooter en rendiersafari - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Mariet en Mila Janssen - WaarBenJij.nu Snowscooter en rendiersafari - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Mariet en Mila Janssen - WaarBenJij.nu

Snowscooter en rendiersafari

Door: Mariet en Mila Janssen

Blijf op de hoogte en volg Mariet en Mila

08 Februari 2016 | Finland, Kittilä

Toen we buiten kwamen zagen we dat het ongeveer 5 centimeter gesneeuwd had.
Wat een ervaring vandaag weer. Mila vond het beste spannend en ik eigenlijk ook wel; rijdens op zo'n inmens gevaarte. De sneeuwscooter. Vanmorgen om 10.00uur moesten we bij mekaar komen. We krijgen eerst sokken, schoenen, overall, helm en handschoenen. De schoenen 2 maten groter dan je eigen schoenen voor de warmte. Ingepakt als een mummy naar de scooter. Hier ook weer uitleg over het gas, remmen en wat je nog meer nodig hebt. En dan kan de reis beginnen. in het begin ging het rustig aan maar al gauw reden we ongeveer 45 kilomter per uur. Na ongeveer 1 uur en 15 kilometer verder kwamen we bij de rendier farm aan. Daar stonden de rendieren met een slee erachter klaar. Jammer dat dit zo duidelijk was dat dit was opgezet voor de toeristen. Het gewei van de rendieren groeide in de zomer 5 cm per dag. De zomer duurde ongeveer 4 maanden en was redelijk warm; 20 gragen. De rendieren liepen een rondje en bij terugkomst kregen we in het huis wat erbij stond wat te drinken en finse broodjes. Een zoet broodje opgelost, heel erg lekker.
Daarna weer terug op de scooter. De andere wisselden van chauffer maar ik mocht nog een keer. Geweldig, de wind in je gezicht, de sneeuw van de scooter voor je in je gezicht en een hemels uitzicht. Geweldig.
Je ziet in de verste verte geen huis, alleen maar open vlakte en bomen hier en daar.
Bij terugkomst mochten we onze overall en schoenen houden voor de volgende tocht.
in het huisje deze opgehangen in de droogkast die in de gang van ons huisje in geplaatst. Nog even naar het dorp gelopen om de waardebonnen voor het dine around pakket op te halen.
Zometeen om 17.00uur gaan we voor de eerste keer eten in het dorp. Een buffet, we zullen zien.