Sante Claus en Artic Circle - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Mariet en Mila Janssen - WaarBenJij.nu Sante Claus en Artic Circle - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Mariet en Mila Janssen - WaarBenJij.nu

Sante Claus en Artic Circle

Door: Mariet en Mila

Blijf op de hoogte en volg Mariet en Mila

13 Februari 2016 | Finland, Kittilä

Vandaag een lange rit in de bus naar de kerstman in rovaniemi. Om 9.40uur verzamelen bij Zero Point. Dit is bij de skiliften en verhuur.
We zijn maar met een klein groepje mensen in een grote bus.
Het sneeuwt 's morgens al behoorlijk en zal dit ook de hele dag blijven doen. Wat een sneeuw.
De reis naar Rovaniemi duurt ongeveer 2 uur. Er is op deze weg maar 1 mogelijkheid om te stoppen, te plassen en iets te kopen. Verder is er alleen maar bos, bos en af en toe een groep huisjes. Volgens de reisleidster wonen hier mensen die werken in de bosbouw of trucker zijn die de bomen vervoeren. Je woont dan echt in de middle of no where!
Aangekomen bij he Sante Claus Village gaan we eerst met de kerstman op de foto. Dit is in een autheniek gebouw waar van alles te zien is. Zo wordt ook de vraag gesteld hoe kan het dat de kerstman in 1 nacht zoveel kadoos rondbrengt. Dit komt omdat de kerstman de tijd kan stilzetten. Ze hebben daar een ingenieuze machine staan die dat kan doen zegt men. Ook kan je hier een kado kopen en op laten sturen kerst 2016. Het zijn maar een beperkt aantal kados en erg duur.
In het dorp zijn veel souvenierswinkels met alleen maar kerstartikelen.
We hebben in het dorp rondgelopen en kwamen toen kleine sneeuwscooters tegen. hier heeft Mila toen een 20 minuten op mogen rijden. Ze vond het een leuke ervaring.
Er waren ook sledes met rendieren maar dat hadden we al gedaan daarom maar iets gedronken en nog weer even souveniers bekeken.
De terugweg heeft het nog de hele tijd gesneeuwd. We denken dat er gisteren ongeveer 20 cm sneeuw gevallen moet zijn. De weg gerug naar Levi was niet echt goed schoon maar de buschauffeur deed goed zijn best.
Om ongeveer 20.00 uur waren we terug in het huisje. Op weg naar ons huisje nog even een broodje gekocht wat we thuis hebben opgegeten.